Begynnelsen

søndag 3. januar 2010



Den lille jenta mi er blitt 6 måneder gammel. Frem til nå er hun blitt fullammet, men nå er hun klar for å prøve seg på litt annen mat i tillegg. Vi driver med barnestyrt mattilvenning eller baby-led weaning som det kalles på engelsk. Dette betyr at barnet får store biter av mat som hun selv spiser av. Vi moser altså ikke maten og hun putter all mat i munnen selv.

Vi har erfaring med dette fra vårt forrige barn som nå er 2 år gammel. Men jeg må inrømme at endel har gått i glemmeboka siden den gang og at det blir spennende å gå igjennom denne prosessen igjen med en ny baby.

Vi startet i går med noen gulrotstaver jeg hadde kokt myke. Desverre var de nok akkurat litt for korte til at hun fikk noe særlig i munnen. Men i dag prøvde vi oss med brokkolibuketter. De var nok litt for godt kokte siden de ble lett most i hendene hennes. Men hun var virkelig interessert i maten og puttet den i munnen for å smake. Og det var ingen negativ reaksjon å spore. Med tanke på hvor mye rester det var rundt stolen var det nok ikke mye som kom lenger enn til munnen, men det er jo som forventet nå i begynnelsen.

2 kommentarer:

Camilla sa...

Hei!
Jeg er kjempe glad for å ha funnet bloggen din! Gleder meg til ikveld når jeg har tid til å lese litt mer.. Når er datteren din født? Min datter er født 01.07.09. Hun er veldig kresen på mat og brekker seg når jeg putter det meste av mat i munnen hennes. Jeg fullammet til en uke før hun ble 6 mnd. jeg prøvde i dag med en brødskalk som hun kunne gnage på.. men jeg blir litt engstelig for store biter? noen tips?

Mvh Camilla

Hilde sa...

Jenta mi er ca. akkurat like gammel som din.

Det er ikke farlig at de brekker seg litt. Brekningsrefleksen til babyer sitter lenger fremme i munnen og når de brekker seg betyr det ikke at maten er i nærheten av luftveiene. Man skal bare la barnet ordne opp selv, putter man fingrene i munnen til barnet risikerer man å dytte maten lenger bak.

Når man holder på med barnestyrt mattilvenning er det meningen at bitene skal være så store at barnet uten problemer kan holde på dem og spise. Altså må de være lenger enn hånden slik at noe stikker utenfor. Når barnet etter hvert utvikler gripeteknikkene kan man begynne med mindre biter.

Legg inn en kommentar

Barnestyrt mattilvenning Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template for Bie Blogger Template Vector by DaPino